Skip to content

Werkwijze

Informatie over het portaal

Zodra wij uw aanmeldformulier hebben ontvangen, wordt er voor u een klantcode aangemaakt.
Met deze klantcode en een door ons aangemaakt wachtwoord krijgt u toegang tot het uitslagenportaal.
Het uitslagenportaal kunt u inzien zodra u een sample heeft ingestuurd en de uitslag is gevalideerd; eerder is dit helaas niet mogelijk.

Uitslagen
De uitslagen kunt u op 2 manieren ontvangen, per uitslag één mail met unieke link. Of 3 keer per dag met meerdere uitslagen in een mail.
De tijden dat deze uitslagen dan gepusht worden is om 10.00 uur ‘s morgens, om 16.00 ‘s middags en om 19.00 uur ‘s avonds.

Wachtwoord
Wij geven uw wachtwoord alleen per beveiligde mail door. Heeft u vragen over uw wachtwoord, bel ons dan. Wij zullen een aantal gegevens met u doorlopen waarna wij het wachtwoord met u kunnen delen.

Veiligheid wachtwoord
Als er binnen uw organisatie meerdere mensen dienen in te loggen met dit veilige wachtwoord, dient u dit zelf te delen op een veilige manier binnen uw organisatie.

Heeft u vragen of hulp nodig? Mail of bel ons!

Crash oude portaal

Wegens omstandigheden (crash oude server) is sinds 28 oktober 2022 is het ‘oude’ portaal per direct uit de lucht. U kunt dus niet meer inloggen via de oude link.

De link: las.labor-stein.de/fdp/ werkt dus sinds oktober NIET meer.

Uitslag verwerking nieuw
Het nieuwe portaal is geen portaal maar een link.
Dit betekend dat u niet meer zoals u gewend bent onder uw klant code in het portaal kunt zoeken.
U ziet dus niet meer alle vorige barcodes in een overzicht.
Elke barcode die u gebruikt is uniek. Zo ook de link wat u krijgt als de uitslag klaar is.
U ontvangt een mail als de uitslag klaar en gevalideerd is.
In deze mail staat een link die u dient aan te klikken.
Dan logt u in met uw wachtwoord dat u eerder heeft ontvangen.

Heeft u geen wachtwoord ontvangen, of weet u hem niet meer? Neem even telefonisch contact met ons op en wij helpen u verder.

Als u ingelogd bent kunt u de uitslag downloaden. Wij raden u dit meteen te doen. U kunt dan de uitslag opslaan en verwerken in uw eigen systemen.
De uitslag blijft in deze link 90 dagen actief. Daarna is de link niet meer bruikbaar. Wilt u dan opnieuw deze uitslag inzien dan zult u deze bij ons moeten doorgeven, dan zetten wij de uitslag opnieuw online.
Wij begrijpen dat dit omslachtiger is dan voorheen. Maar gezien de veiligheid vinden wij dit belangrijk.

 

Veel gestelde vragen

Kan ik ook alle uitslagen in een keer krijgen?
Op dit moment kunt u helaas alleen de uitslagen per stuk of per uur ontvangen als er meerdere achter elkaar gevalideerd worden.
Ook is er nu een mogelijkheid om de uitslagen 3 keer per dag te ontvangen in een samengevatte mail. De tijdstippen dat dan de gezamenlijke mail eruit gaat zijn dan 10,16 en 19 uur.

Kan ik een link krijgen van het portaal?
Het is momenteel ook niet mogelijk om een algemene link te ontvangen waarin u en uw collega’s op kunnen inloggen. De uitslagen worden per stuk gemaild en alleen door op deze link te klikken zijn de uitslagen zichtbaar na het invoeren van het wachtwoord.

Ik ontvang geen mail klopt dat?
Neem even contact met u op, dan controleren wij aan de hand van o.a. uw klantnummer of uw mailadres goed is ingesteld.
Als dit niet het geval is, kunnen wij dit wijzigen.
Als het mailadres goed is ingesteld, gaan wij nogmaals een uitslag online zetten. Ongeveer een uur daarna zou u een mail moeten ontvangen met daarin de link om de uitslag in te zien.

Hoe lang duurt het na validatie voordat de uitslag zichtbaar is?
Normaliter moet u binnen een uur een uitslag ontvangen.

Vermeld bij vragen aan ons altijd uw klantnummer en eventuele barcode waar u vragen over heeft.

Dit zorgt ervoor dat wij u zo snel mogelijk kunnen helpen.

Materiaal moet ten alle tijden een barcode bevatten die correspondeert met een labformulier of moet corresponderen met een digitale vooraanmelding via onze gekoppelde systemen.

Gebruik de barcode op de juiste wijze
De barcode moet verticaal op het bovenste gedeelte van het buisje worden geplakt. Zie hierboven.

Identificatie

Wanneer eenzelfde test meerdere keren op een dag bij dezelfde patient uitgevoerd dient te worden dit graag op het labformulier duidelijk vermelden. Denk hierbij aan voor/na de shift.

Enkele voorbeelden met het insturen van buisjes:

U neemt van één patiënt 2 serumbuisjes af en één EDTA en één NaF Buis.
Dan plakt u de serumsticker op het eerste rode buisje de EDTA sticker op het paarse buisje en de NaF sticker op de grijze buis. De sticker van Urine/rest blijft over. Streep dit door en deze mag op de overgebleven serum buis geplakt worden. Vergeet niet de kaart sticker op het aanvraagformulier te plakken.

U neemt van elke buis van één patiënt 2 buizen af. U heeft dus te weinig barcode stickers, gebruik dan op de buizen die u dubbel geprikt heeft de kleine stickertjes. Op het aanvraagformulier dient zoals gebruikelijk de ”kaart” sticker gebruikt te worden.

Patiënt gerelateerde invloedsfactoren
Niet beïnvloedbare variabelen:
Leeftijd, geslacht, zwangerschap, erfelijke factoren, etniciteit.
Beïnvloedbare variabelen:
Tijdstip van monsterafname, lichaamshouding bij afname, voeding, lichaamsgewicht, fysieke belasting, genotsmiddelen, stoorfactoren, medicatie, hemolyse.

Mochten niet alle onderzoeken aangekruist kunnen worden, zet deze dan rechtsonder bij ” andere analyses”. Zijn dit er meer dan in het vakje passen, noteer dan z.o.z. en plaats de overige op de witte achterkant van het formulier.

Er zijn enkele gegevens van belang op het labformulier om tot een juiste uitslag te krijgen.

  • Achternaam / unieke klantcode
  • Geslacht
  • Geboorte jaar.
  • Onderzoeken of pakket(ten).
  • barcode ‘kaart’

Wij ontvangen liever geen:

  • adres gegevens
  • telefoonnummers
  • BSN nummers

Vanwege de privacy noteren wij deze gegevens nooit bij de uitslagen tenzij dit noodzakelijk is. (Bij rijbewijskeuringen is een BSN wel verplicht)

Wat mag er wel bij genoteerd worden:

  • Volledige geboortedatum
  • Nuchter/Niet nuchter
  • Zwanger
  • Afnamedatum/tijd
  • Gebruik de envelop die u ontvangen heeft.  Hierop staan de juiste gegevens van ons als ontvanger.
  • Binnen Nederland hanteren wij het volgende adres;
    Antwoordnummer 20122
    6300 VB Valkenburg
    Omdat het een antwoordnummer betreft, zijn postzegels plakken overbodig.
  • Doe het sample in de sealbag met het witte velletje absorptiemateriaal en plak deze dicht.
  • Zorg voor stevigheid in de envelop. Gebruik de kartonnetjes die bij geleverd was of gebruik het verzenddoosje.
  • Stop de dichtgeplakte sealbag en het ingevulde labformulier in de verzendenvelop en plak de verzendenvelop dicht.
  • Stop vóór 17.00 uur de envelop in de oranje brievenbus.
  • Is het buiten warmer dan 25 graden of kouder dan 2 graden Celsius? Dan raden wij aan om de envelop te posten in een postzak binnen in een PostNL punt.
  • Geef de envelop NIET af bij een PostNL punt. Hierdoor gaat de envelop mee met de pakketpost en levert dit helaas vertraging op.
    Soms is de vertraging wel meer dan 3/4 werkdagen.
  • Laat bij het PostNL punt ook géén track and trace code maken voor de envelop. Ook dan gaat deze mee met de pakketpost en is het helaas geen medische post meer. Daardoor kunnen enveloppen zoek raken en kunnen wij een snelle verzending richting ons lab niet meer garanderen.

Hemolyse
Hemolyse is het uit elkaar vallen van erytrocyten waardoor de intracellulaire componenten vrijkomen in het serum of het plasma. Naast ijzer en kalium is dat vooral hemoglobine waardoor het serum of plasma verkleurt. Deze verkleuring kan de bepaling van de parameters beïnvloeden.

De mogelijkheden zijn divers en lijken een onuitputtelijke lijst met situaties te beschrijven.
Die situaties vinden we in alle aspecten van de pre analytische fase; afname, transport en opslag.

We sommen hier de meest voorkomende pre analytische oorzaken op:

  • Stuwen; te lang stuwen of de stuwband te strak aantrekken
  • Onvoldoende vullen van de afnamebuizen
  • Bevordering van de stolling d.m.v. verwarming van het monster
  • Onvoldoende centrifugeren, waardoor niet alle bloedcellen uit het serum of plasma zijn verwijderd
  • Groot vacuüm op de buis in combinatie met een dunne bloedafname naald
  • Overmatig “pompen” met de hand of “melken” van de punctieplaats
  • Traumatische venapunctie
  • Schudden van het monster in plaats van zwenken
  • Extreem hoge of lage temperaturen tijdens opslag of transport
  • Centrifugeren voordat het serummonster goed is uitgestold
  • Vanuit een spuit bloed in een vacuümbuis overbrengen d.m.v. een naald

Allereerst is het belangrijk de patiënt na binnenkomst op de afname even te laten rusten alvorens bloed wordt afgenomen, door stress neemt de kans op hemolyse toe door verhoogde hartslag en bloeddruk.

  • Laat de patiënt geen vuist maken en niet pompen met de hand tijdens de afname. Ga niet met de naald in het weefsel heen en weer steken.
  • De stuwband het liefst zo snel mogelijk nadat het bloed in de buis begint te stromen ontspannen. Laat hem wel om de arm zitten zodat bijstuwen mogelijk is wanneer de bloedstroom zou stoppen.
  • Zorg ervoor dat de afnamebuizen adequaat zijn gevuld. Let daarbij op de vulstreep die op het etiket is aangegeven. Meng het bloed met het additief door de buisjes zachtjes te zwenken, niet schudden!
  • Bij transport van de buis moet deze goed verpakt worden, liefst in een schokabsorberend materiaal.
  • Zorg ervoor dat de monsters niet aan extreme temperaturen worden blootgesteld. Aanbevolen wordt niet boven de 30°C en niet onder de 2°C
  • Bij gebruik van centrifuge bij voorkeur binnen 2 tot 4 uur na afname.

Voor sommige onderzoeken hebben wij een toestemmingsverklaring nodig.
Deze kunt u vinden onder de downloads.
Vul deze in en stuur hem mee met het sample.
Is het sample al bij ons binnen maar de verklaring nog niet? Dan kan het zijn dat wij via de inzender dit nogmaals vragen in te sturen.

Medische Laboratoria Dr. Stein & Collegae

Stadionplein 58
6225 XW Maastricht

Tel.: 043-3622225

Sitemap
Copyright © 2024 Medische Laboratoria Dr. Stein & Collegae